3 minuty čtení
Autor: Dávid Lech
O tom, co nám první VC naznačily a co můžeme očekávat od následujícího průběhu F1, jsme si popovídali s redaktorem F1online.sk, autorem tisícovek článků o Formuli 1, Matúšem Pavlíkem.
Soutěže o ceny a další zajímavosti najdete na našich sociálních sítích Facebooku a Instagramu.
Matúš, Jako správný formulový fanatik, analyzuje dennodenně celé dění ze světa formulí a snaží se fanouškům přinést ty nejzajímavější a nejnovější zprávy. Častokrát se toho mezi soutěžními víkendy změní opravdu dost a život v každém týmu F1 se nezastaví prakticky nikdy, stejně tak se nezastaví ani práce novináře.
Boj o pohár konstruktérů je mezi třemi týmy
Matúši, začneme hned zostra. Máme za sebou čtyři velké ceny. Dá se s jistotou konstatovat, že Ferrari je aktuálně největším favoritem probíhající sezóny?
Nejtěžší otázka hned na úvod (smích). Scuderia podala v Austrálii neuvěřitelný výkon a všechny převálcovala, avšak v Imole jim ušlo pódiové umístění na úkor největších konkurentů Red Bull a Mercedes. Tato sezóna ale bude hlavně o vývoji a pokroku. Kdo zvládne vývoj v průběhu roku nejlépe, ten se pravděpodobně bude radovat i na konci sezóny.
Před novým ročníkem rozhodně víc čeřily vody stáje Mercedesu a Red Bullu. Co oběma v dosavadním průběhu nejvíc chybí?
V minulé sezóně se o titul bojovalo doslova do posledního kola. Red Bull a Mercedes tak museli hodně úsilí investovat i do minulé sezóny. Protože Ferrari už na začátku minulé sezóny vědělo, že o titul bojovat nebude, mohlo se tak soustředit na rok 2022 a úplně nová pravidla. Sice se nečekalo, že “Ferraristi” do nového ročníku vletí takto ve velkém stylu, ale férově musíme přiznat, že každý z těch výsledků byl naprosto zasloužený.
Co chybí Red Bullu a Mercedesu bylo očividné. Red Bull to nezvládl hlavně po stránce spolehlivosti, ale měl problémy i s nastavením monopostu. Mercedes ještě stále hledá způsob, jak ze svého konceptu vytěžit celý jeho potenciál. Podle jejich inženýrů by ten potenciál měl být obrovský, v prvních třech závodech se však Mercedesu nepodařilo udělat velký pokrok.
Ekologičtější závody a návrat Ground effect
Do nové sezóny monoposty vstoupili s výraznými viditelnými změnami. Přiblížíš nám detailněji ty nejpodstatnější?
Změn bylo opravdu nespočet. Do Formule 1 se nám po 40 letech vrátil ground effect, což znamená, že velká část přítlaku vytváří vzduch, který proudí pod autem. Můžete si to v jednoduchosti představit, jako když křídlo letadla generuje vztlak, ale v tomto případě působí opačně a auto “přisává” k asfaltu. Doteď se kladl velký důraz na vzduch obtékající okolo monopostu, ten však vířil vzduch za sebou a znemožňoval pronásledujícímu soupeři přiblížit se dostatečně blízko. Ground effect tak měl ulehčit a zlepšit závodění, protože s tímto řešením se nevytváří tolik turbulentního vzduchu. Můžeme říct, že toto se i podařilo.
Nezměnila se ale jen aerodynamika, že?
Ne. Aerodynamické změny jsou „pouze“ ty nejviditelnější a nejpodstatnější. Máme však i nové pneumatiky a kola s nízkým profilem, když třináctipalcové pneumatiky nahradily osmnáctipalcové “nízkoprofiláky”. Ty způsobují týmům také nemalý bolehlav, jelikož o nich jen postupně získávají důležité informace.
Také máme nové palivo, které je nyní ekologičtější a obsahuje více biosložky. To zcela změnilo způsob, jak inženýři a týmy s motory pracují. Na vypadnutí Red Bullu i dalších problémech vidíme, že i tato změna připravila fanouškům nejedno překvapení.
Sledujte VC Španielska naživo + TIP: poptávejte u našeho prodejce o možnosti sledování fotbalového zápasu FC Barcelona – Villarreal v době zájezdu
Aston Martin selhává v základních věcech
Pokud bys měl vybrat největší překvapení a zklamání úvodu sezóny, na koho by padla volba?
Přiznám se, že když se mě před začátkem sezóny ptali, kdo podle mě bude největším zklamáním sezóny, odpověděl jsem tým Alpine. Mýlil jsem se (smích). Přemýšlel jsem, jestli “vsadit” na Alpine nebo Aston Martin, vybral jsem Alpine, ale největším zklamáním je určitě Aston Martin. Ukazuje se, že v tom týmu přestávají fungovat i ty nejzákladnější procesy a jak se říká „ryba smrdí od hlavy“ a zcela jistě je za mizérií Astonův majitel Lawrence Stroll, který se snaží řídit všechno sám, a to nikdy nepřinese nic dobrého.
Příjemně jsem překvapen z formy týmu Alpine a hlavně Haasu. Kevin Magnussen se vrátil po roce a je jako vyměněn. Těmto chlapcům přejeme úspěch snad všichni.
F1 je o dokonalé harmonii a vůni spálených gum
V čem spočívá kouzlo F1 oproti ‚klasickým českým a slovenským‘ sportům, jakými jsou hokej nebo fotbal, které mají v Česku a na Slovensku nejširší fanouškovskou základnu?
Rád říkám, že Formule 1, a motorsport obecně, je tím nejkomplexnějším sportovním odvětvím. Představte si, že největší týmy mají takových 2000 zaměstnanců, kteří se starají o dvě auta, která krouží kolem dokola po okruhu. Všechno má své místo, všechno musí být probíhat v dokonalé harmonii a všechno musí fungovat minimálně na sto procent. Pokud to neuděláte perfektně, tak zkrátka nevyhrajete.
Formule 1 představuje absolutní vrchol. Je to jako NHL v hokeji nebo Liga mistrů ve fotbale. My máme však to štěstí, že když chcete jít „na zápas“, nepotřebujete k tomu tisíce korun. Výlet za hranice do Rakouska či Maďarska, kde si můžete prohlédnout takový ‚cirkus‘ živě, vás vyjde levně a určitě na to nepotřebujete rok šetřit. Cítit vůni spáleného benzínu, gumy či potkat desetitisícové davy fanoušků ze všech koutů Evropy, to je opravdu skvělý zážitek.
KOMPLETNÍ NABÍDKU NA FORMULU 1 naleznete ZDE.