5 minut čtení
autor: Jakub Vaverka
Fotbal je nejen nejrozšířenějším sportem na světě, ale také obrovským byznysem. Kluby vydělávají na všem možném, od prodeje hráčů, vstupenek a suvenýrů až po prohlídky stadionů a dresů. Právě na prodej posledně jmenované komodity se nyní zaměříme.
Soutěže o ceny a další zajímavosti najdete na našich sociálních sítích Facebooku, Instagramu a na Tik-Toku.
Výsledky nejsou prvořadé
Aby klub získal podporu po celém světě, musí být samozřejmě dlouhodobě úspěšný a zajímavý pro široké spektrum fanoušků. Když však tým následně sestoupí z předních příček, neznamená to automaticky pokles sledovanosti a podpory. Fotbaloví příznivci jsou věrní, ať už chodí přímo na stadion v daném městě, nebo dychtivě sledují zápasy svých miláčků na druhé straně planety.
Marcus Rashford (zdroj: Manchester Evening News)
Ukázkovým příkladem tohoto trendu je Manchester United, který čeká na anglický titul od roku 2013. Rudí ďáblové však na základě statistik z roku 2022 kralují celosvětovému prodeji dresů ve fotbalovém světě. United, jejichž dresy vyrábí německá firma Adidas, prodali celkem 3,22 milionu dresů, což je nejvíce ze všech klubů na světě. Alias efekt Cristiana Ronalda.
Na druhém místě je královský velkoklub Real Madrid. Španělský gigant má výhodu nejen v dokonalém marketingu, ale také v neustálých sportovních úspěších. Není proto divu, že Merengues loni prodali 3,11 milionu dresů. První trojku uzavírá německý mistr Bayern Mnichov s 2,83 milionu kusů. Zajímavostí je, že všechny tyto týmy mají společného sponzora, a sice Adidas.
Dominance tří velkých hráčů
Mezi nejúspěšnější kluby patří také FC Liverpool (2,21 milionu + nejsilnější klub od Nike), FC Barcelona (1,82 milionu), Juventus Turín (1,25 milionu), Chelsea (1,19 milionu), PSG (1,12 milionu), Arsenal (1,05 milionu) a Manchester City (950 000). Tento seznam pěkně ukazuje, že Manchester City sice patří mezi nejlepší kluby na světě, co se týče výkonnosti, ne-li nejlepší, ale to se automaticky nepromítá do zájmu fanoušků a nákupu dresů. Zároveň jsou v první desítce tři výrobci – Adidas (5), Nike (4) a Puma (1).
Statistiky z roku 2023 samozřejmě ještě nejsou kompletní, takže vycházíme z roku 2022. Zajímavé však je, že podle několika zpráv byl v minulém kalendářním roce nejprodávanějším dresem Cristiano Ronaldo v Manchesteru United, v Realu Madrid to byl Karim Benzema a v Chelsea například Kai Havertz. Všichni tři mají společné to, že změnili zaměstnavatele.
Zdroj: Theathletic.com – venkovní dresy Arsenalu v sezoně 23/24
Obchodní model prodeje dresů
Často se stává, že když klub kupuje hráče, zvažuje marketingový dosah, který fotbalista bude mít. V současném fotbale patří mezi nejpopulárnější například Erling Braut Haaland z Manchesteru City nebo Kylian Mbappé z Paris Saint-Germain. Mimořádně silný je také asijský trh. Dobrým příkladem je anglický Brighton, kam když zajdete na zápas, uvidíte nejen spoustu turistů z Asie, ale také obrovskou záplavu dresů se jménem japonského reprezentanta Kaora Mitomy.
Kluby si každý rok hrají s designem dresů a mění ho, i když jen trochu. Jde o to motivovat fanoušky ke koupi a ekonomicky prosperovat. Někdy vidíme opravdu zajímavé a netradiční modely (jako venkovní dres Arsenalu 2023). Šalamounsky to prozatím vyřešila Chelsea, která stále nemá hlavního sponzora dresů, a tak představila „čistou“ soupravu. Zajímavý je londýnský Brentford FC. Ten mění dresy každé dva roky, aby ušetřil finance příznivců.
Kolik z toho kluby dostanou?
Dostáváme se k asi nejdůležitější pasáži tohoto textu. Kolik kluby vydělávají na prodeji dresů? Protože jejich výrobcem jsou výše zmíněné společnosti jako Adidas, Nike a Puma, většina vydělaných peněz zůstává výrobci. To je informace, kterou příznivci z velké části nemají. Například v roce 2022 vydělal na prodeji dresů v anglické Premier League nejvíce Manchester United (106,1 milionu liber), následovaný FC Liverpool (94,3 milionu liber) a FC Chelsea (92,8 milionu liber). Nenechte se však mýlit. Jedná se o celkovou částku z prodeje dresů, nikoli o částku, kterou jednotlivé kluby získají do svých pokladen na další investice. Vysvětlíme si to níže.
Podle informací deníku Sports Journal se kluby s výrobcem většinou dohodly na podílu z prodeje. Ten činí 7,5 procenta, záleží samozřejmě na vzájemné dohodě a informace se mění. V průměru ale klub na dresu za 100 liber vydělá 10 liber, což je deset procent.
Důvodem tohoto vyčíslení je, že kluby se o dresy prakticky nemusí starat. Doslova je jen prodávají a o vše ostatní se stará výrobce. I když se to možná nezdá, je to oboustranně výhodný obchod.
Zdroj: goal.com
Ještě důležitější je, jak dobře týmy své dresy prezentují. S produktem je třeba aktivně pracovat po celý rok. Pro některé je to jen tričko, pro jiné symbol, pro další relikvie. Představování nových dresů, ať už domácích, venkovních, třetích nebo speciálních k různým výročím, patří k fotbalovým tradicím. A je třeba přiznat, že kluby často nechávají svým marketingovým týmům volnou ruku a my můžeme sledovat, jak se předhánějí v kreativitě. I o tom je fotbalový svět.