NEJ liga pro fanoušky aneb Jaká je fotbalová kultura v Německu

4 minuty čtení

Výkladní skříň německého fotbalu Bundesliga je nejnavštěvovanější ligovou soutěží na světě v průměru na zápas. V sezoně 2022/23 byla průměrná návštěvnost na zápas 42 992 diváků. Za Bundesligou je anglická Premier League (40 301 diváků), italská Serie A za ní výrazně zaostává (29 508 diváků).

Sledujte nás i na našich sociálních sítích Facebook Instagram – Tik-Tok

V Německu je pánem fanoušek

Velmi populární je v Německu také druhá Bundesliga, která byla podle údajů z doby před dvěma lety šestou nejnavštěvovanější ligou na evropském kontinentu. Infrastruktura stadionů v Německu, včetně organizace, je rovněž na vysoké úrovni a fanoušek má v klubech takříkajíc výsadní postavení.

Od roku 1998 platí v Bundeslize pravidlo 50+1, které vychází z regulí DFL. Co to znamená? Jednoduše řečeno, žádný komerční investor nesmí vlastnit více než 49 % akcií klubu v lize, tj. nesmí být většinovým vlastníkem. To znamená, že členové klubu – fanoušci – mají při hlasování většinu (51 %). Strategická rozhodnutí proto nemohou být přijímána bez jejich souhlasu nebo vůle.

Výjimka kvůli zaměstnancům

Samozřejmě existují výjimky z tohoto pravidla nebo specifické případy (kluby založené před rokem 1998 zaměstnanci firem – Bayer AG v případě Bayeru Leverkusen, Volkswagen v případě Wolfsburgu, RB Lipsko má malý počet členů a členskou základnu tvoří výhradně zaměstnanci Red Bullu), ale v zásadě platí: vůle fanoušků je vůle boží.

To se odráží například v cenách vstupenek na zápasy, které nejsou přemrštěné. Například vstupenky na jednotlivé zápasy Bundesligy jsou ve srovnání s Premier League výrazně levnější a podobné je to i s permanentkami.

Největší tribuna na stání

Na rozdíl od většiny evropských lig nabízí Bundesliga také celé tribuny na stání. Je to součást německé fanouškovské kultury. Největší z nich je v Dortmundu. Tamní jižní tribuna pojme téměř 25 tisíc stojících fanoušků, což z ní činí největší tribunu svého druhu v Evropě. Téměř každé čtvrté z 852 850 míst na 18 stadionech německé Bundesligy je určeno k stání.

Fanoušci mohou pít alkohol na tribunách stadionů nebo přímo na svých místech; například v Anglii je to zakázáno.

Fenomén žluté zdi

Vraťme se ještě k fenoménu dortmundské jižní tribuny, které se přezdívá Žlutá zeď. Ikonická tribuna. Už její rozměry budí respekt: 100 metrů na šířku, 40 metrů na výšku, strmost 37 stupňů, kapacita 24 454 fanoušků. Představuje prostor o rozloze 7 tisíc metrů čtverečních, kde má však každý své místo. Když rozpoutají kakofonii hluku, zpěvu, skandování a zapojí se do chorea, je to síla. Hukot jako v největším úlu na světě. Před zápasem i během něj se v Signal Iduna Parku odehrává několik rituálů: například při vstřelení gólu se do vzduchu vyhazují sklenice s pivem, nefalšovaná pivní sprcha.

Jak se fanoušci před zápasem nejlépe naladí? Samozřejmě písně, a to především klubové hymny. Je skvělý pohled na to, jak je z plných plic zpívají fanoušci na plných tribunách s nataženými klubovými šálami. Každý účastník Bundesligy má svou hymnu, nebo chcete-li klubovou píseň.

Nejoblíbenější je kolínská

Borussia Dortmund i fanoušci Mohuče mají sice vlastní hymny, ale „přivlastnili“ si také slavnou liverpoolskou „You’ll Never Walk Alone“. Příznivci Bayernu si vystačí se svou Stern des Südens (Hvězda jihu), Union Berlín s Eisern Union (Železná unie, autorka zpěvačka Nina Hagen), doprovod Eintrachtu Frankfurt zní Im herzen von Europa (V srdci Evropy), RB Lipsko se Stolz des Ostens (Pýcha východu) atd.

Podle ankety FanQ geht, které se na jaře zúčastnilo 10 000 fanoušků, je však mezi bundesligovými hymnami nejoblíbenější ta od 1. FC Kolín nad Rýnem. Jmenuje se Mer ston zo dir, FC Kölle – slova jsou v místním dialektu přeložena jako „Stojíme za tebou, FC Köln“. Doprovází ji neskutečná scéna na stadionu.

Dynastie Hennese

Apropos, Kolín nad Rýnem. Místní kozel byl prvním živým maskotem v historii Bundesligy. Stal se jím více než deset let před založením ligy, dva roky po vzniku značky 1. FC Kolín nad Rýnem. Dne 13. února 1950 věnovala ředitelka cirkusu Carola Williamsová klubu během karnevalu živou kozu, aby přinesla týmu štěstí. Dostala jméno Hennes, podle křestního jména tehdejšího trenéra týmu Weisweilera.

Hennes I doprovází tým na domácích zápasech od založení Bundesligy v roce 1963 a stal se neodmyslitelnou součástí předzápasových rituálů týmu. To platilo až do jeho smrti v listopadu 1966. Poté měl další nástupce, v současnosti „vládne“ Hennes IX (od srpna 2019). Během koronavirózy byli živí maskoti na nějakou dobu ze zdravotních a bezpečnostních důvodů mimo hru, proto měl pauzu i Hennes IX.

Maskoti bundesligy

Eintracht Frankfurt má také živého zvířecího maskota. Je jím královský orel jménem Attila. Svůj fotbalový debut si odbyl ve finále Německého poháru v roce 2006 proti Bayernu Mnichov a od té doby doprovází zápasy Eintrachtu nebo je součástí předzápasového programu. Váží 3,9 kg a má úctyhodné rozpětí křídel 190 cm.

Také ostatní kluby mají své zvířecí maskoty, i když se do jejich „kůže“ převlékají lidé. Například RB má býka Bulliho, Bayer Leverkusen lva Briana, Bayern medvěda Berniho (Hertha, která v současnosti hraje druhou ligu, má také medvěda, jmenuje se Hertinho), maskotem Wolfsburgu je vlk Wölfi, Freiburg má lišku Füchsle, Borussia Dortmund včelku Emmu. Ta je maskotem klubu již 19 let.

KOMPLETNÍ NABÍDKA ZÁJEZDŮ NA BUNDESLIGU