4 minuty čtení
Formule 1 je celosvětový fenomén, který v současné době získává na popularitě. Přestože dominanci Mercedesu vystřídala hegemonie Red Bull Racing, jednotlivé závody stále nabízejí spoustu zajímavých situací a příběhů.
Sledujte nás i na našich sociálních sítích Facebook – Instagram – Tik-Tok
Povídali jsme si s Jurajem Turanským z Formulastore.sk, který má o F1 přehled jako málokdo u nás. Prozradil nám nejen to, co si myslí o Verstappenově dominanci, kde podle něj Ferrari selhává nebo jak vypadá Velká cena Bahrajnu naživo.
Bahrajn je výborná volba. Zajímavý bude jak noční závod, tak ohňostroj
Letos jste Velkou cenu Bahrajnu zažil na vlastní kůži. Jaké dojmy ve vás tato událost zanechala a co ve vás nejvíce rezonuje?
Letos jsem byl v Bahrajnu poprvé. Rozhodl jsem se tam jet týden před závodem. Celou věc jsem na poslední chvíli vyřešil s kamarádem. Neříkám, že jsem přeplatil, možná jsem mohl na letence ušetřit, ale neřešil jsem to dostatečně dopředu. Člověk si nemůže vždycky všechno naplánovat dopředu. Bahrajn ve mně zanechal pozitivní dojem, byl jsem příjemně překvapen. Je to moderní země, malý ostrov, projeli jsme ho snad dvakrát. Co se týče místních lidí, nebyl s nimi žádný problém, všude jsem se cítil bezpečně. Nikdo nebyl dotěrný ani nepříjemný, bylo to příjemné prostředí. Také je tu levněji než v Evropě.
Když jsem přijel na okruh poprvé, byla tma. V noci to vypadá úplně jinak, než když je trať osvětlená. Bahrajn doporučuji především těm, kteří si chtějí užít F1, F2 a F3 během tréninků a kvalifikací. Jsou zde pouze místa na tribunách a tyto tribuny jsou před závodem většinou poloprázdné. Můžete si to pěkně užít. Vyplatí se tam jet hlavně kvůli ohňostroji na konci. Noční závody jsou úplně jiné než denní. Když odečtete cenu vstupenky, vychází to lépe než některé evropské závody. Příští rok se určitě chystám znovu.
V kalendáři F1 chybí Německo. Belgie je skvělý zážitek
Formule 1 je kolos a kamkoli přijede, způsobí rozruch. Čím to podle vás je a vnímáte to tak i vy?
Formule 1 je obrovský kolos. Jen mě mrzí, že už to nemůžeme říct o Německu, kde ten humbuk není. Velká cena Německa mi v kalendáři chybí a myslím, že by tam měla být. Neříkám, že není dobře, že je F1 po celé planetě. Je to světový šampionát, patří i do Asie nebo Ameriky, ale Německo by si mělo najít místo. Co se týče toho humbuku, tak upřímně nevím, jestli to není trochu bublina, která může brzy splasknout.
Jaké velké ceny byste doporučil slovenským fanouškům, kteří uvažují o cestě do F1?
Nebudu mluvit o Rakousku a Maďarsku, protože tam je to co by kamenem dohodil a mám pocit, že se tam velké ceny mění ve VC České republiky a Slovenska. Osobně bych doporučil Belgii, zejména pro ty, kteří si udělají výlet. Vidět Eau Rouge naživo je něco úplně jiného než v televizi, když jsem ho viděl poprvé, myslel jsem, že se tam nedá ani projet. Belgie je krásná na průjezd, pro mě je to jedna z nejkrásnějších tratí v celém seriálu. Monako jsem navštívil i v roce 2009, tehdy to na monopostech ještě pořádně hučelo a po desátém kole jsem chtěl, aby už to skončilo. Říkal jsem si, že tamní zatáčky jsou proti fyzice, že tam jezdci opravdu nemají jak vidět. V Evropě určitě doporučuji Belgii a Monako.
Ferrari má pořád nějaký problém. Red Bull jako Chicago Bulls?
Současná sezona opět patří týmu Red Bull Racing a Maxi Verstappenovi. Jak vnímáte tuto dominanci?
Sezona patří Red Bullu, nemohu k tomu říct nic jiného než to, že jim gratuluji. Svůj domácí úkol splnili lépe než ostatní. Je to alespoň laťka, na kterou se ostatní mohou dostat. Doufejme, že příští rok bude od ostatních týmů lepší a uvidíme zajímavější závody. Red Bull Racing byl v letošní sezóně tak dominantní, že mám pocit, že neudělali žádnou blamáž. Všechno se jim daří a ostatní se od nich mohou jen učit.
Kolik myslíte, že ještě budeme sledovat šampionáty této stáje?
Možná fanoušky Red Bullu naštvu, ale podle mého názoru, až Adrian Newey a Christian Horner opustí Red Bulls, bude jejich osud podobný jako osud basketbalistů Chicaga Bulls po odchodu Michaela Jordana a Scottieho Pippena. Ale uvidíme, věšteckou kouli nemám.
Jedním z největších taháků pro fanoušky je Ferrari. Co si o tomto týmu myslíte a kde je stálý problém?
Problém je možná v nás fanoušcích, protože od Ferrari neustále očekáváme vítězství a ta nepřicházejí. Vždycky se najde nějaký problém, ať už jde o tým, mechanika, jezdce nebo cokoli jiného. Neřekl bych, že je Ferrari špatné. Bylo dobré, je dobré a bude dobré, možná kdyby se vedla statistika druhých a třetích míst, tak si myslím, že by tato stáj byla v celkových číslech hodně vysoko. Ferrari patří stále mezi nejlepší, fandím mu a budu mu fandit i nadále. Mám pocit, že tento tým má nejvíce fanoušků, vidím to i na prodejích u nás, když se zadaří, tak se produkty prodávají velmi rychle. Zdá se mi, že nejsou dostatečně flexibilní. Možná je to i italským temperamentem, slyšel jsem, že designéři Ferrari jsou zaměstnanci firmy, ne fanoušci, což také může hrát roli.
Pérez ve stínu Verstappena. Je Drive to Survive přínosem?
Jak se díváte na seriál Drive to Survive, který je často kritizován za přikrášlování jednotlivých závodů?
Co se týče tohoto seriálu, když jsem viděl první sérii, říkal jsem si, že jsem se nic nového nedozvěděl, ale pro nové fanoušky to mohlo být přínosné a ještě více je to přiblížilo k F1. Formuli 1 sleduji už dvacet let. Ať už je to zkreslené, nebo ne, je to seriál, který lidi přitahuje. Samozřejmě se na to nedá dívat z jednoho úhlu a musí se to přehánět. Dokonce i ti, kteří se dívají na DTS, se na to podruhé dívat nebudou. Možná by to mohl změnit i Netflix. Já se na to dívám rád, sice se nedozvím nic nového, ale je to pro mě přínosné. I když možná ne tak, jak bych očekával.
Co vás na F1 v roce 2023 nejvíce potěšilo, zklamalo a překvapilo?
Nejvíce mě zklamalo odstoupení Charlese Leclerca v Bahrajnu na začátku sezony. Jelikož jsem tam byl a jsem fanouškem Ferrari, byl jsem z toho dost nešťastný. Překvapila mě forma Red Bullu, čekal jsem, že budou dobří, ale ne že budou tak silní a dominantní. Zaujal mě také Sergio „Checo“ Pérez, který byl zpočátku konkurenceschopný vůči Maxi Verstappenovi. Pak jako by přišel zlom a on jel v jiném monopostu a ten mu neseděl. Není tam, kde by měl být. Čekal jsem, že jejich souboje budou těsnější. Potěšilo mě, že jsem byl na VC Rakouska díky FootballTour. Viděl jsem letos dva závody naživo, to mě potěšilo úplně nejvíc a jsem za to vděčný.