čtení na 4 minuty
Málokdo už ale ví, že první Velká cena se v Maďarsku jela už před 81 lety. Na cestičkách v největším budapešťském parku Népliget se 21. června 1936 sešla celá evropská špička, kterou tehdy reprezentovaly vozy Mercedes, Auto Union a Alfa Romeo.
V italském týmu byl sportovním ředitelem jistý Enzo Ferrari. A právě jeho jezdec, legendární Tazio Nuvolari, si odvezl vavříny za vítězství z maďarské metropole.
První čtyři ročníky v novodobé historii se ještě uskutečnily v období, kdy byla Evropa rozdělena od severu na jih Železnou oponou. Bernie Ecclestone se přitom snažil dostat závody Formule 1 do socialistického bloku již od počátku 80. let minulého století. Závody chtěl uspořádat přímo na Rudém náměstí v hlavním městě celého impéria.
Velká cena Sovětského svazu dokonce figurovala v předběžném kalendáři pro sezónu 1983. Nikdy se však nezačalo s výstavbou vhodného okruhu, a tak se Bernie začal ohlížet i po jiných zemích východního bloku. Mluvilo se o Jugoslávii, odkud pocházela Bernieho manželka.
Dlouho figurovalo v plánech i Československo, kde se v roce 1985 začal stavět nový moderní okruh. Ten měl nahradit původní, vedoucí po silnicích v okolí Brna, na kterém se ještě před vznikem šampionátu Formule 1 uskutečnilo osm Velkých cen. Nakonec všem vypálilo rybník Maďarsko.
Bernie po krachu jednání v Sovětském svazu navštívil Budapešť ještě v roce 1983 a zamiloval se do ní na první pohled. Může za to byznysmen a promotér Velké ceny Brazílie, maďarský rodák Tamás Rohonyi.
Ten Napoleonovi F1 doporučil začít vyjednávat s maďarským autoklubem, který chtěl závody vrátit do Népliget parku na okruh podle vzoru Velké ceny Monaka.
Alternativou, která byla Ecclestoneovi představena, byl park Városliget, ale městští poslanci byli proti kácení stromů, které by musely padnout za oběť městskému okruhu. Tamás Rohonyi pomohl zorganizovat jednání na maďarské straně, přičemž musel řešit z dnešního pohledu až neuvěřitelné věci.
Soukromé letadlo Bernieho Ecclestonea bylo například registrované v USA, a protože v Maďarsku byla již od neúspěšné revoluce v roce 1956 sovětská vojska, ruští generálové jen velmi neradi viděli americký tryskáč ve svém vzdušném prostoru.
Maďarská vláda nakonec rozhodla, že se postaví nový okruh v kopcovité oblasti nedaleko vesničky Mogyoród, kde dosud hospodařilo zemědělské družstvo. Jeho předsedkyně tehdy konstatovala, že snad Formule 1 přinese více peněz, než pěstování brambor. Možná ani sama netušila, jak blízko byla k pravdě.
Dohoda s maďarským autoklubem spatřila světlo světa v únoru 1985. V říjnu téhož roku se začalo stavět a za osm měsíců byl okruh hotový. Koncem března 1986 si byli organizátoři prohlédnout úvodní závody sezóny v Riu, aby si na vlastní kůži zažili, jak probíhá víkend Velké ceny.
Na zpáteční cestě už s nimi cestovalo i několik lidí z Brazílie, kteří měli pomoci s uspořádáním první Velké ceny za Železnou oponou, která dostala srpnový termín v kalendáři F1.
Vše nakonec dopadlo na jedničku a od té doby se na Hungaroring, jak byl okruh pojmenován, vracejí každoročně nejen fanoušci, ale i samotné týmy kvůli specifické atmosféře nedalekého maďarského hlavního města. Mimochodem brazilská stopa zůstala na Hungaroringu výrazná dost dlouho, když se zde hymna země samby na počest vítězného jezdce hrála v prvních sedmi ročnících pětkrát.
Jestli chcete navštívit závody F1, tak Hungaroring je na to jedním z nejdostupnějších míst. Okruh se vlní mezi místními kopci a dunami, takže z kteréhokoliv místa můžete vidět až 80% tratě.
Dráha je sice na dnešní poměry úzká a jedna z nejpomalejších, což ji činí problematickou z pohledu předjíždění, přesto jsme tu mohli během celé historie vidět mnoho dramatických a nezapomenutelných Velkých cen.
NABÍDKU VSTUPENEK A ZÁJEZDŮ NA FORMULE 1 NAJDETE ZDE.