3 minuty čtení
píše Viktor Háber
Po neuvěřitelně dramatickém roce 2024 se svět formule 1 připravuje na rok 2025. Tifosi budou fandit Hamiltonovi, Verstappen by mohl přijít o svou dominanci a kartami zamíchají mladé talenty a nová pravidla. Co nás čeká?
Sledujte nás i na našich sociálních sítích Facebook – Instagram – Tik-Tok
Přestupy, které změní dynamiku
Sezóna 2025 přinese na jezdecké šachovnici významné změny. Nejočekávanější změnou bude přestup Lewise Hamiltona do Ferrari po dlouhých dvanácti sezonách u Mercedesu. Sedminásobný šampion se pokusí oživit slávu Tifosi, když v Maranellu nahradí Carlose Sainze. Ten si našel nové angažmá u Williamsu.
Mercedes sází na mladou krev a George Russellovi představí nového jezdce – Andreu Kimiho Antonelliho. Haas přijede na trať se zcela novou sestavou: Esteban Ocon a Oliver Bearman nahradí Nica Hülkenberga a Kevina Magnussena, první jmenovaný zamíří do Sauberu. Dalším zajímavým novým jménem je Jack Doohan, který se po letech čekání konečně dostane do hlavního týmu a bude se učit od Gaslyho.
…btw, Lewis Hamilton to Ferrari is here we go — agreed and confirmed 🫨🏴 pic.twitter.com/lMcefMKHQj
— Fabrizio Romano (@FabrizioRomano) February 1, 2024
Největším otazníkem zůstává osud Sergia Pereze v Red Bullu. Po jeho velmi špatných a často kritizovaných výkonech v roce 2024 se spekuluje, že ho po boku Verstappena už neuvidíme. Ačkoli rakouský tým tvrdí, že smlouva je železná a Mexičan bude jeho součástí i za rok, je otázkou, zda je tato možnost reálná. Ledaže by Red Bulls chtěli znovu přijít o Pohár konstruktérů.
Na trati už také neuvidíme showmana Daniela Ricciarda, který často vykouzlil úsměv na tváři fanoušků.
Vyšší váha a žádný bod za rychlost
Sezóna 2025 přinese nejen nová jména jezdců, ale také zásadní změny pravidel. FIA oznámila, že bude zrušen bonusový bod za nejrychlejší kolo, což by mohlo výrazně ovlivnit týmovou taktiku. Zároveň budou muset všechny týmy nasadit mladé jezdce během volných tréninků až na dvě velké ceny, což otevře nové příležitosti pro mladé talenty.
No points for fastest lap from next year so this will go down as the most iconic way a fastest lap point was scored. pic.twitter.com/q42QL0Tc8A
— Adit¹ 🇮🇳 M4X (@aditstappen) October 17, 2024
Důležitou a nepříliš často zmiňovanou novinkou je zvýšení minimální hmotnosti jezdců z 80 na 82 kilogramů. Při závodech v extrémních teplotách (např. v Bahrajnu nebo Kataru) budou mít jezdci k dispozici tzv. chladicí soupravu, která by měla zvýšit jejich bezpečnost. Zejména v Kataru se objevilo několik stížností na nesnesitelné horko.
Napínavý souboj v minulé sezoně
Verstappen vs. Norris vs. Leclerc. McLaren se v roce 2024 vyšplhal do nových výšin a zlepšení předvedlo i Ferrari. Red Bull už nemá nejrychlejší monopost (alespoň prozatím), ale nizozemský šampion stále potvrzuje pozici formulového hegemona se čtyřmi vyhranými tituly v řadě.
V letošní sezóně se však několikrát otřásl a neohrozil vítězství v deseti velkých cenách v řadě. Je možné, že v té následující ho Norris, Piastri a Leclerc ještě více podcení a čeká nás boj o titul do posledního kola. A to bude platit i pro Pohár konstruktérů. Byl by to první takový (téměř hollywoodský) scénář od roku 2021! Takže se rozhodně máme na co těšit.
Lando Norris believes #McLaren will “100 per cent” be title contenders in 2025 👀
“100 per cent. I am saying that still with my feet on the ground. I want to believe that we have two great drivers. We have an amazing team behind us and we are closer than ever.”#F1 #MiamiGPpic.twitter.com/9QvkCBKv2h
— McLaren F1 Zone 🟠 (@TheMcLarenZone) May 9, 2024
Zároveň nesmíme zapomínat, že příští ročník bude posledním, jak známe Formuli 1 dnes. Rok 2025 bude vlastně také jakýmsi přechodným obdobím. Už teď je jasné, že od roku 2026 čekají královnu motorsportu velké změny – aerodynamika, velikost monopostů nebo pohonných jednotek, ale také Audi ve hře.
Každopádně sezóna 2025 slibuje napínavé bitvy, nová jména v čele startovního pole a napínavý souboj o celkového vítěze mezi jezdci i konstruktéry. Fanoušci se mají na co těšit a my budeme u toho!