Byli jsme ve Varu! Jak funguje sportovní CK FotbalTour?

5 minut čtení

Jak už určitě všichni víte, nejoblíbenější sportovní podcast na Slovensku VAR a cestovní kancelář FotbalTour jsou dlouhodobými partnery na česko-slovenském sportovním trhu. Donedávna byl dokonce Julo Turček z VAR také spoluvlastníkem CK FotbalTour, protože stál s Matejem Očenášem u založení společnosti, která se už 15 let stará o zážitky spojené se sportem na celý život. A právě „Oko“ byl hostem aktuálního podcastu VAR.

Sledujte nás i na našich sociálních sítích Facebook Instagram – Tik-Tok

Dnes už s úsměvem vzpomínají na začátky cestovní kanceláře. Třeba Julo měl před 15 lety zákaz přispívat na sociální sítě FotbalTour, protože prý jednou tak naštval fanoušky Liverpoolu, že s FotbalTour fanoušci The Reds nechtěli jezdit. „Našli jsme u Jula jiné přednosti,“ smál se ve Varu Matej Očenáš, jinak fanoušek Realu Madrid, který žil před rozjetím sportovně-cestovatelského byznysu v Barceloně i Madridu.

A nikdo si tehdy ani nepomyslel, že by právě Julo mohl mít se svým projevem svůj vlastní podcast. Ale jak se říká – Rest is history. A i fanoušci Liverpoolu se k nám vrátili. 🙂

Jak FotbalTour ovlinila pandemie?

Jak Oko prozradil, aktuálně má FotbalTour přes tři desítky stálých zaměstnanců plus delegáty, další pak pomáhají externě v případě potřeby. V době největšího rozkvětu přišla pandemie. Nejprve úplná sportovní stopka, poté zápasy bez diváků a problémy s cestováním.

I s tím jsme si nakonec poradili. „Z firmy, která rostla, jsme byli rázem na nule. Budoucnost byla velmi nejistá. Ale dneska jsme ještě na o trochu větších číslech než před koronou.“

Zabezpečení vstupenek je naší esencí

Jak vlastně FotbalTour zajišťuje vstupenky na zápasy po celém světě? „Začátky byly trochu divočejší, dneska je to tak, že spolupracujeme s místními agenturami, které jsou oficiálními partnery klubů nebo mají kontrakty se sponzory, dodavateli nebo přímo s kluby. Nákup a zabezpečení vstupenek je esencí naší společnosti, protože to je pro běžného občana velmi náročné. My se k tomu dostat umíme,“ vysvětluje Oko.

Dostat se třeba na ostrovech k permanentní vstupence, to je prakticky nemožné. Dědí se z generace na generaci. Velmi oblíbené jsou v poslední době hospitality vstupenky – VIP, Premier Club, Club Level a podobně. „Jejich výhodnost roste. Platí se více, ale také dostanete více – můžete být na stadionu dříve a po zápase si dát hodinku ještě pivko, máte vlastní vchod, své zázemí a v anglickém počasí není ani poločasové zahřátí k zahození,“ dodává.

Nadstandardní služby pro své fanoušky a klienty FotbalTour nabízí třeba Manchester City. Jako jeden z mála klubů je ochoten pustit fanoušky i do tréninkového centra, můžete sledovat od pomezní čáry rozcvičku, nebo být třeba přímo v tunelu při nástupu hráčů na trávník. Podobných služeb mají opravdu spousty, jsou velmi kreativní. „Většina těch velkoklubů má na rozdíl od nich pořád vyprodáno, takže je to do podobných projektů úplně nenutí,“ vysvětlil Oko.

Jaké pikantní příběhy 15 let fungování přineslo?

Zároveň Matej Očenáš prozradil, že za 15 let fungování FotbalTour bylo nejnáročnější získat vstupenky na argentinské Superclásico Boca Juniors – River Plate. „Tehdy se hrálo na Boce, do toho tam nebyla utěšená politická situace. Co bylo dohodnuté, to najednou neplatilo a agentury lístky prostě neměly. Problémy občas byly také s El Clásicem, když jsme měli měsíc dopředu nasmlouvaných 50 lístků a najednou jich pro nás měli den před zápasem 25,“ vzpomíná na krušné začátky, kdy ještě FotbalTour nespolupracovala s tak ověřenými agenturami jako dnes.

Legendární bylo také finále Ligy mistrů v Berlíně 2015, kdy Barcelona porazila Juventus 3:1. To doplnil skoro deset let starou historiku jeho tehdy ještě společník a dnes podcaster Julo Turček: „Tehdy bylo Juve po spoustě let ve finále a Italové se úplně zbláznili. Také jsme měli lístky objednané a zaplacené a den před zápasem si distributor vypnul telefon a přestal komunikovat. Nakonec jsme všem lístky sehnali – sice s pěkným mínusem, ale takový je byznys,“ doplnil Julo.

VAR tripy  = společné akce podcastu a cestovky

Ten už se před časem z vedení firmy stáhl, ale spolupráce pokračuje. „Vím, že firma je v nejlepších možných rukou. My jsme se s Okom za tu spoustu let pořádně nepomáhali a jsme pořád kamarádi, i když nebylo vždycky jenom dobře. V tom jsme úplný úkaz. Přeji si, aby se FotbalTour stále dařilo, byl to vlastně ideální rozchod a jsme spokojení, jak to je.“ Obě společnosti dnes pořádají společné zájezdy převážně do Anglie – VAR tripy.

Jak známo, tak Julo je velkým fanouškem Chelsea a srdce jeho podcastového parťáka Muťa bije pro West Ham. Mimochodem nejlevnější permanentky na anglickou ligu pro sezonu 2024–25 mají Manchester City, Leicester City, Ipswich a West Ham. Asi nikoho nepřekvapí, že nejdražší jsou londýnské kluby – Arsenal, Tottenham a Chelsea.

Zájem fanoušků se mění. Dlouhodobě vedou AC Milán a Barcelona

Zájem fanoušků se mění podle sezony, aktuální formy, reprezentantů České republiky nebo absolutních hvězd – když odešel Cristiano Ronaldo do Juventusu, zájezdů do Itálie výrazně přibývalo, to samé se dá očekávat nyní s Kylianem Mbappém do Madridu.

„Obrovskou podporu u nás mají hlavně AC Milán, dlouhodobě Barcelona a poslední roky Real Madrid a Liverpool. The Reds teď byli hlavním tahákem, i když je o to velký zájem, takže se těžko dostává ke vstupenkám a nejsou z nejlevnějších. Lidé to ale na Kloppa a hru o titul byli ochotni zaplatit.“

Důležitým impulzem je vždycky přestup našich krajanů do TOP5 lig. Čeští fanoušci po příchodu Součka s Coufalem vzali útokem West Ham, Slováci teď zase vyhlížejí, kde skončí exsparťan Dávid Hancko. „Třeba zrovna Dávid je velmi ochotný a my jsme často schopni okořenit zájezd třeba i o pozápasové setkání a fotečku.“

Evropské výjezdy s českými kluby na světové stadiony. Ale není to jen o fotbale

I na Slovensku, kde Matej působí, je cítit také vzrůstající zájem o českou Chance Ligu. „Je neuvěřitelné, jaký udělal český fotbal pokrok. Daří se klubům v evropských pohárech, kam děláme pravidelné evropské výjezdy. Před třemi roky by nás to ani nenapadlo.“ Jen v uplynulém ročníku hrála Slavia třeba s AS Řím a AC Milán, Sparta zase zavítala třeba na slavný Anfield do Liverpoolu. Byly u toho tisícovky klientů FotbalTour.

Kromě zajištění vstupenek je hlavní přidanou hodnotou na zájezdech služba delegáta a osvědčený program v dané destinaci. „Těch pár hodin na stadionu je samozřejmě highlight celého zájezdu, ale už to není jen o tom. Snažíme se z toho udělat komplexní zážitek – navštívit hlavní turistické atrakce, ukázat nějaké vychytávky, ochutnat místní gastronomii a zkrátka se dobře pobavit – hospody, kluby, nic není problém. Nemusí to být jen o fotbale,“ upozorňuje Oko.

Jaké destinace a zápasy doporučuje ten nejpovolanější?

Za osobně největší zážitek považuje finále Ligy mistrů na San Siru Atlético Madrid – Real Madrid, když Sergio Ramos v nastavení vyrovnal a v prodloužení Bílý balet dokonal obrat. I u tohoto legendárního utkání byl Matej na vlastní oči.

„Když se mě někdo zeptá, co doporučit, kde je nejlepší atmosféra, tak je to vždycky o štěstí. Parádní atmosféra je třeba i na menších klubech typu Crystal Palace, naopak dobře víme, že klidně i El Clásico občas může být absolutní nuda. Mě hrozně motivují nové destinace s vyspělou fanouškovskou kulturou – velmi mě bavilo Marseille, i když to na první dobrou mnoho lidí nenapadne, ale je to velmi zajímavé přístavní město a fanatičtí fanoušci s tradičním klubem.“

Absolutní zážitek je podle šéfa FotbalTour také bělehradské derby a láká jej i Buenos Aires, kde ještě nebyl. „Vyhledávám méně tradiční destinace a stadiony. No a teď se chystáme do Glasgow na Old Firm Derby Rangers – Celtic.“

Letní přestávka se blíží ke konci. Co se teď ve firmě děje?

Aktuálně probíhá příprava na blížící se fotbalovou sezonu. Sportovní sezona prakticky neměla přestávku – po fotbalové sezoně hned následovalo hokejové mistrovství světa v Praze, poté EURO v Německu a teď už je za rohem návrat evropského fotbalu.

„Ligy jsou rozlosované, zájezdy máme na webu, promují se a lidé kupují. Léto bývá občas trochu pomalejší, ale naplno se sezona rozebíhá losem Ligy mistrů na konci srpna. Těšíme se i na pohárové zápasy – baví nás vymýšlet nestandardní eventy. Těšíme se i na nový formát Ligy mistrů, kde bude více zápasů,“ vyhlíží závěrem nadcházející měsíce. I letošní sezona s FotbalTour bude stát za to!